Ingrid Bugge: Ballettens indre rum
3. maj - 7. september 2014
Gennem en periode på mere end et år 2012-2013 har den danske fotograf Ingrid Bugge (f. 1968) fulgt Den Kgl. Ballet bag kulisserne. Det er blandt andet sket under balletdansernes øvelser. Der optog hun et stort basismateriale af fotografier fra dansens verden. Hun arbejder i dette kunstprojekt med en slags billedkunstnerisk grundforskning i ballet. Gennem hendes fotografiske værker ser man en ny måde at skildre ballettens nerve og sjæl.
Ingrid Bugge har beskrevet sit arbejde med balletfotografierne som en lang rejse, hvor hun gradvist har fundet ind til de steder, hvor nerven er. Hun udforsker de berøringsflader hvor det fotografiske medie kan fasholde og formidle noget af det, som er helt særegent for det, man kan kalde ballettens indre rum. Ambitionen har været at skabe billeder om ballet, at vise og trække det frem i dansen, som ikke umiddelbart er synligt for en balletforestillings publikum. Hun har optaget fotografier rundt om scenen, foran, fra siden, bagved, oppefra og i nogle af dansernes hvile- og omklædningsrum
Essensen af dansen
I den næste fase har fotografen redigeret sine fotografier, så betragteren står overfor en slags essens af dansens væsen. Hendes intention er at indfange og kondensere øjeblikke fra balletforestillingerne, der for hende står særligt frem. Hun bygger sine værker op som collager over dansen, arbejder videre med sit basismateriale, så detaljer understreges og fremhæves.
Balletblomster, dynamik og kompleksitet
Udstillingen er bygget op som en række værkfølger, eksempelvis værker, hvor det er præcise udsnit af en detalje, som er i fotografens fokus. Hun er optaget af det, hun kalder ’balletblomster’, altså en bevægelse som kan fortsættes i rummet og – måske – tranformeres i et universelt geometrisk eller harmonisk mønster.
En anden værkfølge koncentrerer sig om det sceniske og større sammenhænge i dansen.
En tredje værkfølge handler om dansens dynamik og spændingsfelt, bevægelsen og de følelser som formidles.
Den sidste værkgruppe fører til ganske storladne billedværker, som er collageagtigt opbygget i flere lag og med stor dybde og kompleksitet.
Endelig giver visse værker en slags dokumentarisk indblik i situationer under øvelser, hvor man tydeligt ser danseren store glæde ved bevægelsen eller koncentrationen og travlheden i et helt team bag scenetæppet.
Ballettens indre rum er en abstraktion over balletten og ikke en dokumentation af specifikke forestillinger eller dansere, selvom der naturligvis er hentet inspiration i konkrete værker og danseres arbejde. De fotografiske værker er fotografiske collager, der stilmæssigt rummer et stort malerisk udtryk. Nogle af dem er mere end mandshøje, men andre er ganske små, og der vises godt 50 fotografiske collager og eksperimenter i udstillingen, der er stringent opbygget i KunstCentrets moderne afdeling med panoramaudsigt ud over Ørnsø.
Bogudgivelse
Parallelt med udstillingen udgiver kunstneren i samarbejde med Den Kgl. Ballet og KunstCentret Silkeborg Bad en bog med sine fotografier. Billedsiden er ledsaget af korte tekster af Erik Aschengreen, Nikolaj Hübbe og Lars Schwander.
Projektet er støttet af Knud Højgaards Fond, Augustinus Fonden og Ernst B. Sund Fonden.