Auf der anderen Seite #2

11. februar - 28. maj 2012

”Værket er helt unikt med et globalt udsyn, der sjældent ses i dansk kunsthåndværk. Værket kombinerer succesfuldt klassisk vævning med et for kunsthåndværk utraditionelt medie.”
Således motiverede priskomiteen overrækkelsen af Biennaleprisen til væveren Anne Mette Larsen i 2011. I 2010 vandt hun desuden kunsthåndværkerprisens Sølvmedalje.

Kort fortalt går projektet ud på - over tre etaper - at nå Moskva på cykel og efterfølgende omsætte indtryk til tekstile udtryk. Anden etape gik gennem Ukraine til den russiske grænse. Anne Mette Larsen er visuelt fascineret af bygninger, og særligt ghettobebyggelserne i Østeuropa med deres uendelige gentagelser inspirerer hende. I anden etape blev hun dog så overvældet af forårets farverigdom, at den grå beton gled lidt i baggrunden. De værker, som er rundet af hendes rejse, afspejler også selve cykelturens etapeinddeling af geografien. 

Vævning og animation

I den aktuelle udstilling præsenterer hun nu det næste skridt i sin proces, og man kan her opleve to vævede værkserier og animationen ”Economy Class”, der også bringer møder med mennesker på banen. Udstillingens titel henviser især til kulturen og arkitekturen på den anden side af det tidligere jerntæppe, men kan vel også tolkes som en reference til kunsthåndværkerens arbejde med både over og under i selve vævningen.

Den ene vævede værkserie, ”MORE ASPHALT TO UKRAINE”, består af 13 næsten kvadratmeterstore fliser, vævet i en 3-lags teknik i 2 kvaliteter papir, hvor farverne giver et klart signal om Østeuropa. Mønsteropbygningen af tern relaterer til rejsen gennem landet, opdelt i byer undervejs. Garnet indfarves i 26 farver. Kvadraterne er vævet I to omgange på en computerstyret væv på Statens Værksteder for Kunst for Kunst og Håndværk. Til denne værkserie har kunstneren også skabt en animation som fortæller om selve arbejdsprocessen.
 
Anne Mette Larsen afsøger de tekniske muligheder og ser det digitale element som både værktøj og udtryk. Hun siger selv: ”teknisk forsøger jeg, ud fra vævens muligheder og begrænsninger, at opbygge et arbejdsfelt, der kan rumme en skabende proces. Det er ikke den komplicerede binding jeg stræber efter, men det enkle som får tekstilet til at fremstå som en farveflade.”
 
Den anden værkfølge har titlen ”DERZHPROM”. Det er en reference til Sovjetunionens største byggeri på 60.000 m2 i stålbeton, som Anne Mette Larsen er vældig fascineret af. Denne inspiration er omsat til en række 40 x 40 cm. store vævninger, som indgår i en art collage. Baggrunden i collagen er en stor facadetegning fra det monstrøse byggeri. Hver monokrome flise fremkalder så et specifikt område af bygningen, så dette får tone og dybde.
 
Udstillingen kan ses på KunstCentret Silkeborg Bad i perioden 11. februar – 28. maj 2012. Senere vises den på Designmuseum Danmark og derefter i Kiev.